Znakomity sezon Shell i Ferrari w Formule 1

Olej silnikowy Shell Helix Ultra, powstały z wykorzystaniem rewolucyjnej Technologii Shell PurePlus, i paliwo Shell V-Power przyczyniły się do wzrostu wydajności silników pojazdów zespołu Scuderia Ferrari w tegorocznych wyścigach Formuły 1.

1,6-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem do pojazdu SF15-T to jeden z najbardziej złożonych układów napędowych w historii Ferrari. Osiągnięty w tym roku wzrost wydajności silników bolidów Ferrari Scuderia o jedną czwartą[1] oznacza dodatkowe pół sekundy na okrążeniu, co równa się średnio 30 sekundom na całym dystansie wyścigu!

Nowe możliwości z olejem silnikowym i paliwem Shell

Silniki pojazdów Scuderia Ferrari zasilane Shell Helix Ultra, pierwszym olejem silnikowym wytworzonym z gazu ziemnego, były jednymi z najbardziej niezawodnych w tegorocznych zmaganiach Formuły 1. Dodatkowo, w trakcie całego sezonu Sebastian Vettel i Kimi Raikkonen z ekipy Ferrari mogli korzystać aż z pięciu nowych mieszanek paliwa wyścigowego Shell V-Power. Prace nad udoskonaleniem paliwa Shell to jedne z największych zmian wprowadzonych przez koncern w historii ponad 80-cio letniego partnerstwa technologicznego ze Scuderia Ferrari.

Znaczący wzrost wydajności silników bolidów pomógł Scuderia Ferrari w tym sezonie 16 razy stanąć na podium, zdobyć 3 zwycięstwa i zająć drugą pozycję w walce o tytuł Mistrza Świata Konstruktorów.

Konsekwentnie pracowaliśmy nad udoskonalaniem naszego paliwa wyścigowego Shell V–Power, co pozwoliło nam na realizację bardziej śmiałej strategii w 2015 roku. Wyciągnęliśmy wnioski z ubiegłego roku, okresu rozwoju nowej i innowacyjnej technologii hybrydowej, i w tegorocznej odsłonie Formuły 1 wprowadziliśmy pięć nowych mieszanek. Co więcej, jeszcze bardziej intensywnie współpracowaliśmy z kolegami z Maranello, w pełni integrując nasze plany rozwoju w obszarze paliwo-silnik. Cieszymy się, że nasza ciężka praca przyniosła tak spektakularne efekty i nie możemy doczekać się kolejnego sezonu” – komentuje Guy Lovett, Innovation Manager, Motorsport, Shell.

Mijający rok był bardzo dobry dla Scuderia Ferrari. Zrobiliśmy duże postępy w wydajności, zwłaszcza jeśli chodzi o jednostkę napędową. Wszystkie ulepszenia wprowadzone przez Shell dotyczące paliwa wyścigowego Shell V-Power i oleju silnikowego Shell Helix Ultra przyczyniły się do lepszych osiągów naszego zespołu na torze wyścigowym, pomagając w zapewnieniu naszym pojazdom większej mocy oraz większej niezawodności silników. Ścisłe partnerstwo technologiczne z Shell przyniosło znakomite rezultaty. Planujemy kontynuację współpracy przez co najmniej najbliższych pięć lat" – komentuje James Allison, Technical Director, Scuderia Ferrari.

Historia sukcesów

Partnerstwo technologicznie Shell z zespołem Ferrari rozpoczęło się w 1930 roku. Od tego czasu Scuderia Ferrari był jedynym zespołem, który startował w każdym roku rozgrywania Mistrzostw, zdobywając 16 razy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów i 15 razy tytuł Mistrza Świata Kierowców. Shell, jako partner technologiczny, przyczynił się zdobycia odpowiednio 10 i 12 tytułów.

Obecnie zespół Shell dedykowany do współpracy ze Scuderia Ferrari składa się z 50 ekspertów technicznych. Każdego roku poświęcają oni ponad 21 tysięcy godzin pracy w laboratoriach i centrach badań i rozwoju Shell, na wszystkich torach objętych kalendarzem wyścigów Grand Prix i u boku inżynierów Ferrari z Maranello.

Jednym z głównych celów zaangażowania Shell w Formułę 1 jest zapewnienie transferu technologii i rozwiązań z wyścigowych bolidów do samochodów osobowych. Doskonałym przykładem praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej podczas wyścigów Formuły 1 jest zaoferowanie wszystkim kierowcom benzyn Shell V-Power oraz olejów silnikowych Shell Helix Ultra. Obecnie Shell Helix Ultra to jedyny olej silnikowy zalecany przez Ferrari do wszystkich pojazdów drogowych tej marki.

***

O Shell

Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 7 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych na świecie (źródło: Kline&Company).



[1] Jak wynika z informacji udostępnionej przez Nicka Tottena z Shell Motorsport Press Office.